zondag, oktober 17, 2010

Neus

Afgelopen woensdag ben ik geopereerd aan mijn neus. Het was geen esthetische nosejob maar wel een correctie aan het tussenschot. Mijn rechter neusgat zat namelijk quasi volledig dicht. Het is de bedoeling dat ik na de operatie makkelijker kan ademen, minder snurk en minder keelontstekingen ga krijgen (door 's nachts meer door mijn neus te ademen).

De operatie gebeurt onder volledige narcose en is vlot verlopen. Achteraf heb ik gelukkig geen enkel negatief effect gevoeld van de verdoving.

Na de operatie moest ik één nacht in het ziekenhuis blijven omdat pas 's anderendaags de wieken uit mijn neus verwijderd werden. Die wieken zijn speciale kompressen in de vorm van dunne worstjes van zo'n tien centimeter lang. In elk neusgat zitten er zo twee en natuurlijk zaten die een paar uur na de operatie al vol met snot en bloed waardoor je niet meer door je neus kan ademen.

De aandachtige lezer zal opmerken dat die wieken van tien centimeter toch hoog in je moeten neus zitten. Inderdaad! Wanneer de dokter die er uit trekt lijkt het alsof ze je hersenen door je neus naar buiten trekken terwijl je ogen proberen te vluchten door uit hun kassen te springen. Pijnlijk. Niet. Te. Doen. Eénmaal die wieken verwijderd zijn kon ik gelukkig al een beetje ademen door mijn neus.

De afgelopen dagen is het dan ook stilletjes aan beter beginnen gaan. Het koortsige gevoel is verdwenen. Mijn twee neusgaten zijn min of meer open en er is quasi geen bloed meer.

Woensdag moet ik nog terug langs de dokter om nog de plastieken buisjes die in elk neusgat zitten en die dienen om alles de eerste dagen wat te ondersteunen, te laten verwijderen. Daarna kan ik hopelijk volop genieten van een hoger zuurstofdebiet.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen