woensdag, december 30, 2009

Auvibel

Begin 2010 komt er een nieuwe taks op ons af: een kopieertaks op USB-sticks, MP3-spelers en harde schijven. Met dank aan Auvibel.

Strict genomen is het geen nieuwe taks want ze bestond al voor writable CDs en DVDs maar nu wordt ze uitgebreid naar andere apparatuur. Je leest er alles over bij Tik vzw of in dit artikel van De Standaard.

Je betaalt dus op voorhand een taks op bijvoorbeeld een harde schijf omdat je daar later eventueel een copij van een auteursrechtelijk beschermd werk zou kunnen op maken. Of je dat uiteindelijk doet of niet doet er niet toe, betalen moet je sowieso.

Het cynische aan de zaak is dat het betalen van de taks je nog niet het recht geeft om illegaal muziek te downloaden. De taks slaat enkel op het thuiscopiëren van legale verkregen werken.


Hoe ze trouwens al het geïnde geld bij Auvibel verdelen onder de auteurs is mij een raadsel.

Ik voorspel voor 2010 dat:
  • Belgen meer in het buitenland gaan shoppen voor hun opslagapparatuur.
  • mensen minder wroeging gaan hebben om muziek en films illegaal te downloaden (want 'ze hebben toch al betaald').
  • er gaat aangestuurd worden op een taks op elke internetverbinding aangezien die ook gebruikt wordt voor het illegaal copiëren.
Ik heb me alvast lid gemaakt van Tik vzw.

4 opmerkingen:

  1. Een groot probleem ligt mijns inziens in de media: de artikels die je her en der op het internet vindt zijn onvolledig, ze vermelden de taks zonder ook maar iets dieper te gaan over de onderliggende reden. De taks bestond al voor cassetjes, CD's,... Dingen die ook gebruikt werden/worden voor legale dingen. De reeds bestaande wet, die een opsomming deed van de ouderwetse gegevensdragers, is nu gewoon aangepast naar media die de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen hebben. Moest dat nu eens in die artikels staan zou er misschien een beetje meer begrip zijn.
    En ja, vele mensen gaan nu een paar dagen op hun achterste poten staan. Uiteindelijk legt iedereen zich erbij neer. En mensen die vroeger al dingen kochten op het internet en op zoek gingen naar de laagste prijs, gaan dat blijven doen, en mensen die hun gerief vonden in de winkel op de hoek zullen dat ook blijven doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel begrip heb ik voor zo'n taks niet. Voor de 'nieuwe' niet en voor de 'oude' al evenmin.

    Waarom zou je in de eerste plaats voor een thuiskopie (gebruikt in familiale kring) moeten betalen?

    De taks gaat er ook vanuit dat je op voorhand schuldig bent. Ik moet dus die taks betalen op schijven die ik gebruik om mijn eigen foto's en video's te bewaren. Niks thuiskopie van andermans auteursrechtelijk beschermde werken. Mijn eigen werk, maar ik ga die taks niet kunnen terugvorderen denk ik.

    Sorry, dat gaat er bij mij niet in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De oude taks is even grote onzin dan de nieuwe. Wat audiocassettes betreft kon je er nog iets voor zeggen, er waren weinig andere toepassingen dan muziek kopieren. Maar CD's, USB sticks, enz zijn datadragers en worden voor alles en nog wat gebruikt.
    Men moet dan trouwens alles gelijk trekken vind ik. Dus: een taks op papier omdat je er fotocopies op kunt maken, ik zie echt geen enkele reden om hiervoor een uitzondering te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @LucJ Je moet geen schrik hebben onze overheid op ideeën te brengen; belasting op fotokopieën bestaat ook al en heet reprobel, zie http://www.reprobel.be/

    BeantwoordenVerwijderen