zaterdag, januari 10, 2009

Geef ons mazout

Sinds een spijtige vergetelheid van mijnentwege twee winters geleden meet ik elke maand de stand van de mazouttank. Ik had me voorgenomen om niet meer zonder mazout te vallen.

Je krijgt zo trouwens een veel gedetailleerder zicht op het verbruik en je kan beter plannen wanneer je mazout bijbestelt. Ik schreef onlangs nog dat ik nog een tijdje zou wachten met het bestellen van mazout want de mazoutprijs was al sinds de zomer in vrije val.

Twee winters geleden hadden we op 26 december nog 31,5cm en zaten we op 14 februari zonder mazout (met 5cm mazout is de tank leeg). We deden dus 50 dagen met de laatste 26,5cm. Het was weliswaar een zachte winter met slechts een zeldzame winterprik.

Nu zat er op 8 december nog 39cm mazout in de tank. Rekeninghoudend met het verbruik van de vorige winter schatte ik dat we vlot tot de tweede helft van januari mazout zouden hebben. Februari zou al nipt zijn. Ik besloot om nog een maand te wachten en om na de meting van begin januari bij te bestellen. We hadden toch nog voldoende mazout en niks wees er op dat de prijs zou stijgen.

De 6e januari heb ik nogmaals gemeten en met 24,5cm werd het inderdaad tijd om bij te bestellen. Ik heb dat dan ook direct gedaan. Online bij Van Reeth.

Blijkbaar was ik niet de enige. Door de vrieskou is iedereen wakker geschoten en eerder deze week is de prijs al met meer dan 10% gestegen. Op het nieuws meldt men wachttijden van 3 tot 5 weken. Slik. Zoveel marge hebben we niet.

Ik probeer al de hele week Van Reeth te bellen om te weten te komen wanneer ze gaan leveren maar ze nemen simpelweg de telefoon niet op. Ik begrijp dat het druk is maar dagenlang de telefoon niet opnemen is geen manier van doen. Stel dat we effectief zonder mazout vallen, hoe kan ik dan vragen/smeken om een noodlevering?

Wanneer ik een concurrent bel zegt die mij dat het overal een heksenketel is en dat hij me aanraadt om te blijven proberen bij mijn eigen leverancier.

Toevallig was Van Reeth gisteren aan het leveren verderop in de straat. Ik vroeg aan de chauffeur of hij later op de dag nog in de Beekstraat moest zijn maar dat was niet het geval. Hij zei dat ze momenteel een achterstand hadden van 6 miljoen (!) liter.

We hebben ondertussen de thermostaat al wat lager gezet en onze open haard brandt van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. We verwelkomen elk straaltje zonneschijn en hopen dat de mazoutboer komt leveren voor we zonder vallen.

Spannend.

3 opmerkingen:

  1. Hebben ze afgelopen jaar geen aardgas voorzien in de Beekstraat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu wel ja (onze nieuwe buren hebben bvb Aardgas) maar 9 jaar geleden was daar helemaal nog geen sprake van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Online mazout bestellen en een leverdatum kiezen met online korting kan via http://www.q8mazout.be

    BeantwoordenVerwijderen