zondag, oktober 05, 2008

The Children of Húrin

Ik heb net The Children of Húrin uitgelezen. Het is het recentste werk over J.R.R. Tolkien's Midden Aarde. Het is Christopher Tolkien die uit verscheidene losse teksten, nagelaten door zijn vader, een roman samengesteld heeft over het reilen en zeilen van Túrin Turambar en zijn zus Nienor Níniel. Alles speelt zich af zo'n 6500 jaar voordat er van Frodo sprake is.

Ik kan me inbeelden dat niet-Tolkien fans er waarschijnlijk niet erg enthousiast over zullen zijn maar zelf heb ik er alvast enorm van genoten.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb die deze zomer ook gelezen. Op vakantie. In de zon. Aan het zwembad ... memories.

    Ik had nog niets anders gelezen van het is eender welke Tolkien maar hij was zeker niet slecht. Verre van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het enige dat ik wil weten voorda'k 'm oppik: hoeveel percent van dezen boek zijn beschrijvingen van eten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @FnH, ik dacht in mijn post te zeggen "Er komen geen hobbits in voor en geen eten, en al helemaal geen etende hobbits" omdat ik wist dat je dat ging vragen. Maar ik wou je dat plezier niet ontnemen ;)

    Het is een vrij donker boek. De verhaallijn is niet zo vloeiend als "In de ban van de Ring", het is tenslotte pas na de dood van J.R.R.Tolkien samengepuzzeld in een roman, maar het leest wel veel vlotter dan "De Silmarillion" wat helemaal een verzameling korte tekstjes is.

    BeantwoordenVerwijderen