dinsdag, december 04, 2007

Social dinges

Steven Noels doet zijn beklag over wat hij social dinges noemt. De social networks die als paddestoelen uit de grond rijzen. Eerder deze week kloeg Klaas op het werk ook al dat het niet bij te houden is: telkens maar invitations rondsturen naar jan en alleman vanuit het zoveelse social network.

Zelf vind ik LinkedIn veruit het meest interessant. Vooral omdat het gericht is op professionele connecties, zonder veel franjes. Alleen is het allemaal nogal statisch. Je moet zelf veel rondklikken om te weten te komen wat de veranderingen in je netwerk zoal zijn.

Sinds vorige week zit ik op Plaxo en - ondanks een vervelend probleempje - ziet dat er wel goed uit. Er is een duidelijk onderscheid tussen je netwerk van vrienden en het werk. En via de pulse krijg je op één pagina een overzicht van alle wijzigingen in je netwerk. Belangrijk: je ziet niet enkel wijzigingen in de Plaxo gegevens van je netwerk maar ook van andere activiteiten (blogs en dergelijke) van de leden. Wel jammer dat er niet veel mensen uit mijn netwerk hun diverse feeds toevoegen aan hun profiel.

Op Facebook zit ik ook sinds vorige week maar dat valt eerlijk gezegd dik tegen. Er is veel te doen om al hun applications maar verder dan wat cafépraat ("Find out which Heroes character you are!") gaat dat toch niet hoor. Toegevoegde waarde: nul komma nul.

Orkut heb ik al lang opgegeven. Net zoals Second Life.

Ik ben wel zeer tevreden over del.icio.us (bookmarking) en Last.fm (muziek). Beide sites geven veel degelijk een toegevoegde waarde zonder dat je als een gek je hele adresboek moet lastigvallen. In het ene geval krijg je overal toegang tot je bookmarks. In het andere geval krijg je muzieksuggesties gebaseerd op wat je in het verleden beluisterd hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen