woensdag, december 19, 2007

Planning

Een bedrijf opstarten is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Er komt zoveel bij kijken dat er al snel ergens iets begint te wringen, vooral wat betreft de timing.

De boekhouder stelde voor om de oprichting, met het verplichte bezoek aan de notaris, pas in januari te doen. Een vennootschap heeft een zaakvoerder nodig en die moet zelfstandig zijn. Dat zou dus willen zeggen dat ik eventueel in december nog zelfstandige had moeten worden (bvb eerst in bijberoep, later echt). Dat zou betekenen dat ik een sociale bijdrage voor een heel kwartaal zou moeten betalen terwijl er eigenlijk amper iets gedaan zou worden in dat kwartaal. Zotte kosten, dus... beter alles in januari doen.

Voordat een vennootschap opgericht is (en dus voordat je een BTW nummer hebt) kan je zonder veel problemen al een hoop zaken aanschaffen zolang je maar een factuur laat opmaken met als BTW nummer "in aanvraag". Maar gisteren kwam ik tot de vaststelling dat je wel een BTW nummer nodig hebt om een nieuwe wagen in te schrijven. "In aanvraag" telt daar niet.

Dikke streep door de rekening want eind van de maand moet ik mijn huidige firmawagen afgeven en de afspraak bij de notaris was pas voorzien voor 15 januari. Tel dan nog een week extra voor het neerleggen van de akte bij de griffie, krijgen van het ondernemings- en BTW nummer, inschrijven voertuig en verkrijgen van nummerplaat, en dan zit je al snel een hele week verder.

Drie weken zonder auto... da's niet zo best. Gelukkig hebben we één en ander kunnen regelen met de notaris zodat ik op 3 januari al langs kan gaan. Dan moet ik maar een (dikke) week improviseren qua vervoer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen