woensdag, augustus 08, 2007

Stroomverbruik Dell XPS laptop

Na eerdere testen met een energiemeter was ik al te weten gekomen dat mijn Ubuntu server (wanneer hij idle is) 63 Watt verbruikt. Daarnet heb ik die energiemeter weggehaald van mijn server en hem aan mijn Dell XPS laptop gehangen.

En wat verbruikt zo'n stevige laptop? Wanneer hij idle is, zonder externe apparaten, zonder bluetooth, zonder wireless, maar met de Maximum performance instelling; dan schommelt dat rond de 44 Watt. Wanneer ik het scherm zo donker mogelijk zet valt dit terug tot 35 Watt en wanneer het scherm uitgeschakeld is 29 Watt.

Het viel me wel op dat het verbruik zeer sterk schommelt wanneer er effectief iets gedaan wordt. Om de één of andere reden schommelt het verbruik dan tussen de 5 (?) en de 85 Watt. Ik vermoed dat die meter wat moeite heeft met apparatuur waarvan het gebruik te hard schommelt op korte tijd (wat bij een laptop zeker het geval is met al die energiebesparende maatregelen aan boord).

PS: Voor alle zekerheid heb ik de batterij uit de laptop gehaald om te voorkomen dat die het meetresultaat zou beïnvloeden.

2 opmerkingen:

  1. Op Wikipedia is er wel een uitleg te vinden. Zie Power Factor.

    Is het outputvermogen van die laptopadapter toevallig minder dan 75W?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De power adapter is er eentje van 130 Watt.

    BeantwoordenVerwijderen