zondag, augustus 12, 2007

Kokeneten

Foto's kokeneten
Met wat vrienden en familie hebben wij regelmatig - ongeveer om de zes weken - een gezellig samenzijn. In totaal gaat het om elf volwassenen en zes kinderen. Bij elke beurt is één van de volwassenen van dienst om voor het eten te zorgen. Hierbij moeten twee basisregels in acht genomen worden:
  1. Er mag niets gemaakt worden wat we al eens gegeten hebben.
  2. Er moeten minstens 3 ingrediënten samengevoegd worden.
Regel 1 zorgt er voor dat we niet in herhaling vallen - al wordt dit al moeilijk wanneer iedereen voor de zesde keer een gerecht moet verzinnen. Regel 2 voorkomt kant-en-klare maaltijden en garandeert een minimum aan kookactiviteiten.

Verder is er nog de ongeschreven regel dat iedereen iets maakt op zijn niveau. Dit om te voorkomen dat de experten de makkelijke gerechten wegkapen voor de neus van de minder getalenteerden.

De eerlijkheid gebied me om te zeggen dat ik het culinaire kneusje van de hoop ben. De andere mannen van het gezelschap hebben vroeger al eens een paar kookcursussen gaan volgen bij de KWB van Rotselaar. Ik niet. Mijn culinaire activiteiten beperken zich vooral tot consumptie, veel minder productie. Bij eerdere gelegenheden heb ik mezelf al meermaals overtroffen met: croque monsieur, omelet à la carte, balletjes met kriekjes, barbecue en friet met curryworst ("speciale" welteverstaan, want anders kwam ik niet aan 3 ingrediënten :-).

Gisteren was ik dus terug aan de beurt, maar het einde van mijn kunnen was in zicht. Ik heb dan maar besloten om mijn grenzen wat te verleggen en ik heb (op aanraden van Siggi) een schotel van kalkoengyros met warme groenten gemaakt (samen goed voor zeven(!) ingrediënten). Dit alles geserveerd in tortilla's met een bijpassende Corona.

Dankzij het goeie weer hebben we bijna heel de tijd buiten op het terras kunnen zitten en hebben de kinderen buiten kunnen ravotten.

Het was weer een prima avond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten