zondag, juni 24, 2007

Gemeten is geweten

Ik hoef geen maand te meten om te weten wat mijn server mij aan electriciteit kost. Na een paar dagen krijg ik al een vrij goed idee van het verbruik.

Blijkbaar verbruikt die 5 jaar oude ALDI-bak zo'n 75 Watt. Als ik dat samen met de electriciteitstarieven (voor dag- en nachtverbruik) en de bijkomende bijdragen en taksen van mijn leverancier in een spreadsheet gooi dan kom ik uit op een kostprijs van 1,63 EUR per week, oftewel 84,66 EUR per jaar.

Valt al bij al nog mee.

Ik ga sowieso dat energiemeetapparaat een maandje laten zitten om te zien of het werkelijke verbruik overeenkomt met mijn schatting. Ondertussen kijk ik eens rond of er geen mogelijkheden zijn om de server wat minder stroom te laten verbruiken.

5 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je het al eens op volgende manier bekeken: waarom moet die Aldi bak 24/24 opstaan?
    Heeft die geen wake-on-lan?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klaas, Ik heb nog niet gekeken of wake-on-lan ondersteunt is. De server zou dan trouwens ook moeten opstarten bij inkomende X10 signalen op de seriele poort. In ieder geval de moeite om eens te bekijken. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Litrik,

    Ah ja... Jij hebt die bak opstaan voor de X10.

    BeantwoordenVerwijderen