woensdag, mei 30, 2007

Voorbeluisteren

Ik heb mij al lang suf gezocht naar een manier om in iTunes muziek te kunnen voorbeluisteren zonder dat je die moet kopen. Ik ben sowieso al geen grote fan van dat pakketje maar ik "krijg" nu éénmaal "gratis" credits. Ik gebruik die dan ook vooral om Belgische artiesten te subsidiëren.

Soit... ik begrijp die mannen van Apple toch niet goed hoor. Ze worden alom geroemd om hun coole gebruiksvriendelijke interfaces maar ik vond dus nergens een link, button, icon of menu item waarmee ik een liedje kon voorbeluisteren. 't Zal wel aan mij liggen...

Gelukkig gaf onze lokale Apple-fanboy vanmiddag een tip: gewoon dubbelklikken op de naam van een liedje. "Maar..." protesteerde ik nog, "...dubbelklikken is toch altijd maar een shortcut om de default actie uit te voeren. En in het context menu staat helemaal niks over voorbeluisteren".

Soit... ik heb het daarnet dus eens geprobeerd en waarempel waarachtig: het werkt. 30 seconden voorbeluisteren.

Ik heb er dan voor alle zekerheid de Apple Human Interface Guidelines over dubbelklikken maar even bijgenomen:
Double-clicking is most commonly used as a shortcut for other actions, such as pressing Command-O to open a document or dragging to select a word. Because not everyone is physically able to perform a double click, it should never be the only way to perform an action.
Usability: mijn gat!

2 opmerkingen:

  1. is de default actie in een mediaspeler niet liedje selecteren en op play duwen. DAt gaat in de store toch ook, en de dubbelklik is inderdaad de shortcut.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, er zit wel enige logica in. Maar toch zou er een visuele indicatie moeten zijn van de default actie. In Windows (bvb Media Player) wordt de default actie in het context aangeduid door bold.

    BeantwoordenVerwijderen