dinsdag, mei 01, 2007

MP3 tags en Unicode 16

We zijn nog volop bezig met overzetten van onze volledige CD collectie naar MP3 formaat. Het echte tijdrovende werk is niet het rippen van de CD's maar wel het correct invullen van de MP3 tags.

Tijdens het rippen wordt er al een hoop metadata zoals titel, uitvoerder en jaar opgehaald van het Internet en in het MP3 bestand opgeslagen. Spijtig genoeg is de kwaliteit van die data niet altijd even denderend. Zo worden de CD's van Enya bijvoorbeeld in verschillende genres gecatalogeerd: New age, Folk, World of Pop. Bij verzamel CD's zijn er ook verschillende manieren waarop de naam van de uitvoerder genoteerd wordt. Meestal steekt die bij in de titel terwijl die eigenlijk in het veld uitvoerder thuishoort (ipv "VA" of "Various Artists"). Soms is het jaar fout of helemaal niet ingevuld.

Na het rippen gebruik ik Mp3tag om op een vlotte manier de MP3 tag informatie aan te passen. Handig programmaatje.

Onlangs viel het mij op dat mijn nieuwe MP3 speler geen titels liet zien maar een hoop blokjes. Ik had mij er al bij neergelegd dat mijn El Cheapo MP3 speler de oorzaak was, maar toen ook Media Player Classic dezelfde blokjes liet zien ben ik toch maar wat gaan Googlen.

Uiteindelijk bleek de oplossing heel eenvoudig te zijn. Standaard bewaart Mp3tag de metadata in Unicode 16 en oudere/goedkopere hardware en software ondersteunt dit niet altijd. Gelukkig kan je in Mp3tag instellen welke encoding moet gebruikt worden.

5 opmerkingen:

  1. Ik gebruik EAC om CDs te rippen en daar kan je voor je begint velden als titel, auteur, CD, artiest, etc ingeven. Voor mij is dat toch altijd al voldoende gebleken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben zopas overgestapt op Ogg Vorbis (want laat ons toegeven, ondertussen kunnen we pakken beter dan MP3).

    Ogg Vorbis is cool (en open). Perfect integreerbaar met EAC en elke deftige player kan het aan. Zoals toevallig ook mijn iRiver H120 met Rockbox open-source (!) firmware.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn "El Cheapo" MP3 speler kent geen Ogg Vorbis dus voorlopig is dat een no-no.

    Maar ik zal jullie commentaren in het achterhoofd houden...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. (I really need to preview before posting first)

    Voor een lijst van compatibele, portable players:
    http://wiki.xiph.org/index.php/PortablePlayers

    Zo heb ik onze Yepp player ontdekt

    Begin de troepen maar al te mobiliseren voor de volgende grote encoding-marathon :)

    BeantwoordenVerwijderen