zaterdag, april 07, 2007

Wachtwoorden

Als je voor tientallen websites een userid en wachtwoord moet hebben wordt dat na een tijdje compleet onoverzichtelijk.

Vroeger heb ik een tijd lang op een hoop websites hetzelfde userid en wachtwoord gebruikt zodat het wel heel makkelijk was dit te onthouden. Sommige websites laten evenwel niet toe om je eigen userid te kiezen en dan werkt dit principe niet. Bijkomend probleem is dat - door overal hetzelfde userid en wachtwoord te gebruiken - de kans op misbruik uiteraard vergroot.

Recent was ik dan maar begonnen met het kiezen van specifieke wachtwoorden voor elke website. Ik verzon dan ook overal een sterk wachtwoord voor optimale veiligheid. Uiteraard zijn complexe wachtwoorden ook amper te onthouden dus noteerde ik die dan maar in een tekstbestandje. Niet echt ideaal.

Op aanraden van een collega (nog steeds site- en blogloos dus geen link ;-) ben ik nu Password Safe beginnen gebruiken. Een klein handig tooltje waarin je alle wachtwoorden op een beveiligde manier kan opslaan. Een aanrader.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen